Stichting ZSL

Stichting ZSL steunt jong sporttalent en ondersteunt sportevenementen en initiatieven die bijdragen aan het lokale sportklimaat. Dit doen zij door zich belangeloos in te zetten voor talentontwikkeling in de regio door vanuit haar netwerk overheid, gezondheidszorg, bedrijfsleven, sport en onderwijs aan elkaar te verbinden. Hiermee bieden zij talenten de kans om het beste uit zichzelf te halen! Stichting ZSL is betrokken bij diverse evenementen, zoals: Zeeland on Wheels, de BeNeLadies Tour, Breskens Sailing Weekend en de Eredivisie Zeilen.
 

Wat wij doen

Onderhoud website    Social Media    Nieuwsbrief

De effecten van een succesvolle social media strategie

Vrij snel na het afronden van mijn postgraduaat sportmanagement ben ik aan de slag gegaan bij Stichting ZSL (voorheen Stichting Zeeland Sport & Leisure). Hier was ik in eerste instantie aangenomen voor talentondersteuning. In die tijd was er niet echt een plan voor social media. Net als bij vele andere bedrijven waren de social media kanalen er wel, maar er zat geen strategie achter. Het was er puur omdat social media tegenwoordig helemaal 'hot' is. Elke maandagochtend zaten we op het kantoor en werd de vraag weer gesteld: "Wie bekijkt er vandaag even het sportnieuws en zet wat op Facebook?" Mij leek het leuk om dit op te pakken en zo ging ik vol enthousiasme aan de slag.

Allereerst ben ik een huisstijl voor social media gaan creëren. Zo vond ik het belangrijk dat de berichten van de stichting opvielen en herkenbaar waren. Zo plaatste ik bij elk bericht een foto met aan de onderkant een blauwe balk, de titel van het nieuwsbericht en het ZSL logo. Ook vond ik dat het aantal berichten mocht toenemen. Zo was ik van mening dat er meer aandacht mocht komen voor de sportprestaties van de ambassadeurs, evenementen en de partners van de stichting. Direct was er een toename in bereik en aantal likes zichtbaar. In een paar maanden tijd ging het aantal likes op Facebook van 800 naar 1200 en steeg het wekelijkse bereik van 1.000 naar 10.000. En dat zonder ook maar één euro uitgegeven te hebben aan advertenties. Het was tijd voor nieuwe manier van communiceren op social media. Zo werd het interactiever met filmpjes en interviews. Er werd niet alleen meer gecommuniceerd over de talenten, maar ook door de talenten. Zo werd de social takeover geïntroduceerd waarbij eens in de zoveel tijd een ambassadeur de social media kanalen overnam en ons een kijkje gaf in zijn haar topsportleven. Ook kwam er meer focus op evenementen, crowdfunding en het benoemen van partners en sponsoren. Het bovenstaande filmpje heeft Twenty5 destijds gemaakt voor ZSL. Het filmpje heeft online meer dan 15.000 bereikt en was in september 2016 op groot scherm te zien tijdens Film by the Sea. De basis van een sterke online marketingstrategie is gezet.